Monday, April 17, 2017

Mengapa Orang Buat Refinancing Caranya Bagaimana


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.

Pembiayaan semula rumah mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi pelabur hartanah, pembiayaan semula hartanah adalah satu teknik bagi menambah koleksi hartanah apabila hasil daripada pembiayaan semula dijadikan modal bagi membeli rumah. Sebaliknya bagi orang yang tidak bijak menguruskan kewangan, pembiayaan semula akan meningkatkan bebanan hutang untuk jangkamasa pendek dan panjang. Oleh itu pastikan anda membuat kajian terlebih dahulu atau mendapatkan nasihat daripada perunding kewangan yang bertauliah.

Tips Ketahui Harga Rumah Terkini



Adakah bila anda renovate rumah, harga semasa rumah anda akan meningkat?
Hari ni admin nak share bagaimana nak dapatkan harga pasaran rumah sekarang. Harga pasaran rumah adalah penting supaya kita dapat bayaran yang setimpal bila kita biaya semula atau refinace rumah kita.

Harga pasaran semasa penting bagi anda yang merancang untuk pembiayaan semula bagi mendapatkan lebihan tunai. Berikut cara mendapatkan harga pasaran semasa :

# 1. Rujuk Iklan Rumah Untuk Dijual
Guna enjin carian google bagi mendapat info berkenaan rumah untuk dijual di kawasan anda. Selain itu boleh rujuk portal jual beli hartanah seperti iproperty, propertyguru, propwall atau mudah.my.
Cuba dapatkan 2-3 iklan yang hampir sama dengan rumah anda. Anggaran harga pasaran kebiasaannya kurang RM 5,000 ke RM 10,000 dari harga iklan tersebut.

#2. Ejen Hartanah
Daripada iklan rumah untuk dijual seperti di #1, boleh hubungi ejen hartanah tersebut berkenaan harga pasaran semasa. Selalunya ejen hartanah akan mendapatkan harga pasaran semasa sebelum naikkan iklan.

#3. Pegawai Bank
Anda boleh pergi terus ke cawangan bank berhampiran. Sekiranya pegawai bank tersebut tidak maklumat mengenai harga pasaran rumah anda, pegawai tersebut akan rujuk panel jurunilai bank tersebut.

Sunday, March 12, 2017

Tuesday, February 28, 2017

Pembiayaan Semula Rumah @ Refinancing


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.

Pembiayaan semula rumah mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi pelabur hartanah, pembiayaan semula hartanah adalah satu teknik bagi menambah koleksi hartanah apabila hasil daripada pembiayaan semula dijadikan modal bagi membeli rumah. Sebaliknya bagi orang yang tidak bijak menguruskan kewangan, pembiayaan semula akan meningkatkan bebanan hutang untuk jangkamasa pendek dan panjang. Oleh itu pastikan anda membuat kajian terlebih dahulu atau mendapatkan nasihat daripada perunding kewangan yang bertauliah.

Monday, February 27, 2017

6 Faktor Perlu Pembiayaan Semula (Refinancing)



Pembiayaan Semula atau lebih sinonim disebut ‘refinancing‘, merupakan salah satu cara pelabur hartanah mendapatkan modal untuk meneruskan pembelian hartanah berikutnya.
Malah cara ini turut dijadikan silibus pilihan bagi kebanyakan modul seminar hartanah dan turut dimuatkan ke dalam setiap buku berkaitan pelaburan hartanah.
Tetapi masih ramai yang kurang pasti tentang keperluan pembiayaan semula ini. Akibatnya ramai yang sekadar mengikut orang dan hasilnya, lebihan wang yang diperoleh menjadi sia-sia sahaja.
Bagi memudahkan khalayak pembaca untuk membuat keputusan berkaitan perkara ini, di sini saya sertakan beberapa faktor yang perlu anda perhalusi sebelum membuat keputusan samaada perlu atau tidak pembiayaan semula ini dilakukan.

Sunday, February 26, 2017

Semak Baki Hutang Sebelum Jual @ Refinance Rumah



Kali ni tajuk yang dipilih nampak ringkas sahaja tetapi memberi impak yang besar sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku. Ia akan memberi kesan yang agak besar kerana pemilik hartanah atau rumah perlu mengeluar duit sendiri di atas kesilapan yang berlaku. Kesilapan yang boleh dielakkan sekiranya menyemak baki hutang daripada pihak bank atau mana-mana institusi kewangan sebelum membuat keputusan menjual rumah atau membuat pembiayaan semula (refinancing).

Bagi yang merancang untuk menjual rumah dalam masa terdekat, anda digalakkan mendapatkan jumlah baki hutang bagi rumah tersebut. Baki hutang tersebut akan menentukan berapa keuntungan yang akan diperolehi apabila rumah tersebut terjual.

Friday, February 24, 2017

“BERBALOI KE NAK REFINANCE?”


Ini antara soalan paling popular:

“BERBALOI KE NAK REFINANCE?”
Secara umumnya pasaran hartanah di Malaysia meningkat setiap tahun dan peningkatan ini memberikan kelebihan kepada pemilik hartanah. Oleh itu pembiayaan semula rumah (refinance) akan memberi lebihan wang tunai hasil peningkatan ini.
Lebihan tunai ini sesuai bagi anda memerlukan modal bagi pelaburan samada emas atau perak, duit deposit pembelian rumah, modal ubahsuai rumah (renovation) dan sebagainya.
Maksimum lebihan tunai adalah 90% daripada harga pasaran semasa ditolak dengan baki pembiayaan sediaada. Jumlah lebihan tunai boleh diambil maksimum atau sebahagian.

Thursday, February 23, 2017

Bilakah masa anda membuat pembiayaan semula?



Bilakah anda perlu untuk membuat pinjaman semula (refinancing) pinjaman rumah? Ada beberapa faktor yang perlu anda pertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk membuat pinjaman semula, antaranya :-

Wednesday, February 22, 2017

Hasil Sewaan Sebagai Pendapatan



Selain pendapatan tetap, pihak bank juga mengambil kira pendapatan-pendapatan lain seperti hasil kutipan rumah sewa.

Ini secara tidak langsung akan menaikkan jumlah pendapatan. Dengan harapan kiraan Debt Service Ratio (DSR) lebih rendah dan seterusnya permohonan akan diluluskan.

Tuesday, February 21, 2017

2 Tujuan Utama Refinance Biaya Semua Rumah


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.



Cara Dapatkan Baki Pembiayaan



Perkara penting yang perlu diambil perhatian ialah dapatkan baki hutang terkini daripada bank. Terutamanya bagi anda yang merancang membuat pembiayaan semula bagi baki pinjaman atau pembiayaan.

Bagi yang ingin mendapatkan lebihan tunai, baki pinjaman juga penting. Ini akan memberi gambaran awal berapa wang tunai yang akan diperolehi nanti.

Sunday, February 19, 2017

5 Kebaikan Refinance Rumah

5 Antara Kebaikan Refinance Rumah adalah:



 1.Jimat beribu-ribu ringgit
 Apabila kita dapat pinjaman baru yang berinterestrendah untuk refinance rumah, anda boleh berjimat sehingga 50%daripada pembayaran pinjaman perumahan!

2.Pinjaman tunai dengan opsyen cash out
Anda layak dapat pinjaman tunai sekiranya nilairumah anda melebihi baki pinjaman yang tinggal.

Thursday, February 16, 2017

7 Sebab Kebiasaan Kenapa Refinance Rumah




Anda terfikir untuk refinance rumah anda? Kenapa nak refinance? Banyak sebab orang nak refinance rumah mereka. Antaranya:-

1. Jimat kadar keuntungan/interest
2. Menurunkan Ansuran Bulanan – Pertambahan tahun bayar pinjaman
3. Memerlukan modal perniagaan (selalu dilakukan oleh peniaga)

Wednesday, February 15, 2017

5 Sebab Mengapa Perlu Refinance Rumah



Terdapat 5 sebab mengapa pemilik rumah membuat keputusan untuk refinance. Antara sebab-sebab utama adalah;

Jimat Interest dan Duit
Oleh kerana amaun pinjaman yang terlibat besar dan tempoh pinjaman lama, penjimatan dua atau tiga peratus interest akan membawa kepada penjimatan wang yang banyak kepada peminjam. Sekiranya anda sekarang sedang membayar hutang pinjaman yang kadar faedahnya tinggi, maka anda perlu mempertimbang sama ada untuk refinance khasnya apabila kadar pinjaman perumahan rendah.

Monday, February 13, 2017

Kewangan & Pelaburan Dalam Refinance Rumah




Ok. Kali ini saya ingin kongsikan cara-cara refinance rumah atau kata lain gadai rumah yang dibeli kepada bank baharu@ jika rumah telah menjadi hak anda dan anda akan gadai  ke bank.

Sebelum ke bank untuk mendapatkan borang-borang.
Sediakan:
1. Slip gaji
2. Salinan Geran rumah
3. Salinan IC

Sunday, February 12, 2017

Mesti Baca: 3 Kelebihan REFINANCE RUMAH



Setelah bertahun membayar ansuran pembiayaan perumahan, selalunya baki hutang di bank pasti akan berkurangan. Dalam masa yang sama, nilai harga pasaran rumah akan meningkat juga. Ini memberi peluang kepada kita untuk refinance rumah.

Ramai sangat bertanya SRR (Servis Refinance Rumah), “Berbaloi ker Refinance Rumah nie?”
Jawapan nie agak susah nak jawap sebabnya setiap orang ada kisah yang berlainan. Cuma anda yang mengetahui, patutkah anda refinance rumah?

Di sini SRR akan memberi sedikit ilmu mengenai refinance rumah. Moga-moga dapat membantu anda dalam membuat keputusan nanti.

Kebanyakkan orang refinance rumah sebab nak dapat “cash out” atau erti kata lain duit lebihan dari refinance rumah. Tetapi ada juga segelintir yang nak refinance rumah sebab kadar faedah bank yang tinggi (high interest rates).

Thursday, February 9, 2017

Kelebihan-Kelebihan Membiayai Semula Pinjaman Rumah Anda



Mengurangkan Faedah Pinjaman Rumah Anda
Mengambil kesempatan atas perubahan dalam Kadar Pinjaman Asas (yang mempengaruhi kadar faedah pinjaman rumah), pembiayaan semula adalah cara terbaik untuk mengurangkan ansuran bulanan pinjaman rumah anda sekiranya anda memohon ketika KPA menurun atau ketika kadar faedah yang lebih baik ditawarkan oleh bank.

Tuesday, February 7, 2017

Nak Lanjut Tempoh Pinjaman Atau Pendekkan Tempoh Pinjaman Rumah?



Melanjutkan Tempoh Pinjaman Anda
Pembiayaan semula pinjaman rumah membolehkan anda mengubah tempoh pinjaman anda bergantung kepada keperluan semasa anda. Jika anda mempunyai isu-isu aliran wang bulanan, mengambil pelan pembiayaan semula dengan tempoh pinjaman yang lebih panjang membolehkan anda membayar dengan jumlah wang yang lebih kecil dalam ansuran bulanan, dan meninggalkan lebih banyak baki daripada pendapatan bulanan anda untuk kegunaan peribadi. Ini sangat berguna terutamanya bila komitmen anda bertambah, seperti membeli kereta baru atau membayar kemasukan anak ke pendidikan tertiari.

Memendekkan Tempoh Pinjaman Anda
Sebagai sambungan daripada poin sebelum ini, katakan anda sekarang lebih stabil dari segi kewangan berbanding dengan pertama kali anda mengambil pinjaman rumah, dan anda berfikir untuk mengurangkan tempoh pinjaman anda (cth daripada 30 tahun ke 10 tahun) untuk menjimatkan kos faedah anda; pembiayaan semula pinjaman rumah adalah pilihan yang membolehkan anda berbuat demikian, terutamanya jika anda pada ketika ini terlibat dengan pakej pinjaman rumah tanpa pilihan-pilihan bayaran pendahuluan yang fleksibel.

5 Cara Bijak Untuk Refinance Rumah 2017


Sekiranya anda membuat pertimbangkan untuk Refinance Rumah bagi mendapatkan duit tambahan bagi menyelesaikan pinjaman peribadi, kredit kad, pengubahansuaian rumah atau untuk bantuan perubatan dan sebagainya.

Mungkin ramai yang ingin refinance rumah tetapi tidak tahu di mana ingin dimulakan. Usah risau atau panik, baca artikel  ini dan semoga anda mendapat panduan.

Monday, February 6, 2017

Cara-Cara Refinance Rumah.



Ada 11 yang anda wajib tahu
Jadi bagaimana nak refinance rumah? Secara ringkasnya, saya jelaskan seperti di bawah ni:

1: Wajib ada rumah
Kalau takde rumah, tak payah cerita. Nak refinance kan? Korang mestilah ada sebuah rumah yang masih dibayar ansuran bulanan.
Kalau rumah baru beli, pun tak payah cerita. Kecuali kalau kita dah tau harga pasaran rumah tu dah naik banyak.

Sunday, February 5, 2017

Apa sebab orang buat refinancing?


Ini antara soalan paling popular:

“BERBALOI KE NAK REFINANCE?”

Yang ni, susah saya nak jawab sebab setiap kes berbeza.
Pada kebiasaannya, ada 2 sebab utama orang refinance rumah:

Thursday, February 2, 2017

Cara Dapatkan Harga Pasaran Semasa



Kelebihan memiliki hartanah ialah peningkatan nilai pasaran setiap tahun. Jika dilihat pada hari ni rata-rata rumah yang dijual pada harga RM 400,000, dibeli pada harga RM 200,000. Peningkatan ini hanya dalam 3-4 tahun sahaja.

“Jadi apa kaitan dengan pembiayaan semula hartanah?”

Harga pasaran semasa penting bagi anda yang merancang untuk pembiayaan semula bagi mendapatkan lebihan tunai. Berikut cara mendapatkan harga pasaran semasa :

Thursday, January 26, 2017

Wednesday, January 25, 2017

Pembiayaan Semula, Lebihan Tunai & 10 Tahun



Diharapkan tulisan ini dapat memberi panduan kepada anda yang merancang membuat pembiayaan semula @ refinance rumah bagi mendapatkan lebihan tunai.
Rata-rata orang ramai agak keliru dengan maklumat sekeliling apabila Bank Negara mengumumkan polisi terbaru berkaitan lebihan tunai. Info lanjut berkenaan polisi tersebut layari di sini.
Info penting yang perlu anda ketahui, pembiayaan semula masih boleh dibuat seperti biasa. Cuma perbezaannya pada jumlah lebih tunai yang boleh diperolehi.

Tuesday, January 24, 2017

Tiada Tunggakan & CTOS Bersih




Tiada Tunggakan & CTOS Bersih
Bagi pastikan anda boleh refinance samada bagi mendapatkan Wang Tunai atau kadar interest yang lebih rendah. Pastikan tiada tunggakan bayaran bulanan atau nama anda tiada dalam CTOS.
Kebanyakan bank menolak sekiranya ada masalah CTOS. Sekiranya masalah CTOS yang kecil, itu boleh diuruskan.

Monday, January 23, 2017

Bila Sesuai Nak Buat Pembiayaan Semula?




Bila Waktu Sesuai Buat Pembiayaan Semula?

Kenapa nak refinance? berbaloi atau tidak? Ada penalti? Kos-kos lain?
Macam-macam persoalan bagi yang tiada pengalaman dalam pembiayaan semula. Tentunya ada kelebihan tapi cuba tengok sesuai ke nak refinance sekarang.

Sunday, January 22, 2017

Refinance Rumah Dapat Kereta Baru...???



 Hutang isi rumah di Malaysia pun pada tahap yang tinggi.
Tahukah anda #pembiayaanSemula dapat menjimatkan kos interest?
Penjimatan bukan RM 50 atau RM 100 tetapi berpuluh ribu. Ada yang ratusan ribu. Ini gara-gara interest pinjaman terlalu tinggi.

Thursday, January 19, 2017

Selesai & Satukan Hutang Anda !


  • Hutang Kad Kredit tak habis-habis ?
  • Pening hujung bulan bayar banyak bank ?
  • Interest Terlalu Tinggi?
  • Alternatif Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
Objektif ini juga dikenali sebagai Debt Consolidation di mana semua hutang kad kredit atau hutang lain akan diselesaikan atau disatukan kepada satu hutang sahaja. Ini bermakna selepas lakukan refinance rumah, anda hanya perlu membayar satu hutang sahaja iaitu pembiayaan rumah.

Wednesday, January 18, 2017

Refinance Dapat Turunkan Interest???



Ada yang bertanya berkenaan kempen kami berkenaan #pembiayaanSemula dan dapatkan #lebihanTunai atau cash out.
"Boleh ke buat pembiayaan semula dan turunkan interest?"

Tuesday, January 17, 2017

Refinance Berbaloi Atau Tidak ?

Ramai yang tanya samada call/sms/whatapps/pm samada berbaloi atau tidak kalau refinance sekarang.


Jawapan segera memang tak de. Berbaloi atau tidak bergantung pada objektif anda.

Objektif refinance seperti :

- Nak dapat wang tunai untuk modal pelaburan atau perniagaan.
- turunkan interest

Monday, January 16, 2017

Cara-Cara Dapatkan Baki Pembiayaan

Cara Dapatkan Baki Pembiayaan...??
Bagaimana anda nak dapatkan baki hutang tersebut?

Ok , admin kongsikan beberapa perkara penting yang perlu diambil perhatian ialah dapatkan baki hutang terkini daripada bank.


·         Terutamanya bagi anda yang merancang membuat pembiayaan semula bagi baki pinjaman atau pembiayaan.

·         Bagi yang ingin mendapatkan lebihan tunai, baki pinjaman juga penting. Ini akan memberi gambaran awal berapa wang tunai yang akan diperolehi nanti.

·         Setiap tahun pihak bank akan menghantar penyata pembiayaan kepada kita. Tetapi bukan baki di penyata ini yang diperlukan. Sebab maklumat dalam penyata ini berdasarkan tempoh pinjaman yang diluluskan pada peringkat awal.

4 Teknik Dapatkan Harga Semasa Rumah




Hari ni admin nak share bagaimana nak dapatkan harga pasaran rumah sekarang. Harga pasaran rumah adalah penting supaya kita dapat bayaran yang setimpal bila kita biaya semula atau refinace rumah kita.

Harga pasaran semasa penting bagi anda yang merancang untuk pembiayaan semula bagi mendapatkan lebihan tunai. Berikut cara mendapatkan harga pasaran semasa :

# 1. Rujuk Iklan Rumah Untuk Dijual
Guna enjin carian google bagi mendapat info berkenaan rumah untuk dijual di kawasan anda. Selain itu boleh rujuk portal jual beli hartanah seperti iproperty, propertyguru, propwall atau mudah.my.
Cuba dapatkan 2-3 iklan yang hampir sama dengan rumah anda. Anggaran harga pasaran kebiasaannya kurang RM 5,000 ke RM 10,000 dari harga iklan tersebut.

#2. Ejen Hartanah
Daripada iklan rumah untuk dijual seperti di #1, boleh hubungi ejen hartanah tersebut berkenaan harga pasaran semasa. Selalunya ejen hartanah akan mendapatkan harga pasaran semasa sebelum naikkan iklan.

#3. Pegawai Bank
Anda boleh pergi terus ke cawangan bank berhampiran. Sekiranya pegawai bank tersebut tidak maklumat mengenai harga pasaran rumah anda, pegawai tersebut akan rujuk panel jurunilai bank tersebut.

Sunday, January 8, 2017

Syarat Refinance Rumah



Syarat Permohonan
Berikut adalah syarat-syarat bagi refinance rumah :
Tiada masalah tunggakan bayaran bulanan.
Tiada masalah CCRIS atau CTOS.
Tiada dalam senarai Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).
Gaji kasar lebih daripada RM 4,500 sebulan.
Hartanah di dalam kawasan Selangor dan Kuala Lumpur sahaja.
Jumlah pembiayaan semula mesti lebih daripada RM 150,000.
Flat kos rendah dengan keluasan 650 kaki persegi tidak termasuk dalam pakej ini.



Featured Post

Refinance Dapat Turunkan Interest???

Ada yang bertanya berkenaan kempen kami berkenaan  # pembiayaanSemula  dan dapatkan  # lebihanTunai  atau cash out. "Boleh ke ...