Pages

Jangan Biarkan Harta Anda Dibekukan

Jangan Biarkan Harta Anda Dibekukan

Thursday, June 22, 2017

11 TIPS PENTING CARA REFINANCE RUMAH



Ada 11 yang anda wajib tahu
Jadi bagaimana nak refinance rumah? Secara ringkasnya, saya jelaskan seperti di bawah ni:

1: Wajib ada rumah
Kalau takde rumah, tak payah cerita. Nak refinance kan? Korang mestilah ada sebuah rumah yang masih dibayar ansuran bulanan.
Kalau rumah baru beli, pun tak payah cerita. Kecuali kalau kita dah tau harga pasaran rumah tu dah naik banyak.

RM40 BILLION ASET UMAT ISLAM DIBEKUKAN



Hibah adalah hadiah. Hakikatnya, hibah adalah satu transaksi yang mudah. Ada pemberi, ada penerima dan ada barang (hadiah). Dalam konteks ini, pemilik harta mahu memberikan harta kepada seseorang. Harta itu mungkin dalam bentuk rumah, tanah-tanah atau ladang-ladang.
Sudah pasti, hibah adalah sesuatu yang perlu diberi dalam keadaan kedua-duanya masih hidup. Bagaimana hibah biasa ini dilakukan?
Mudah sangat. Contohnya, seorang bapa mempunyai tanah 10 ekar dan mahu memberikan kepada anaknya. Pergi sahaja pejabat tanah, tukar nama dalam geran.
Bapa telefon anak dan meminta pulang ke kampung.
“Ali (nama anak), bapak nak bagi kau tanah ini. Bapak nak hibahkan ke nama kau. Geran rumah ini sudah ada nama kau. Jadi tanah yang ada kelapa sawit ini dan rumah ini sebenarnya sudah milik kau. 
Aku tak ada nanti (meninggal dunia), ini bukan harta pusaka aku. Jadi, tidak perlu difaraidkan sebab nama rumah nama kau dah. Tetapi bapak nak duduk sini sampai bapak mati. Nak duduk mana lagi kalau tak rumah ini? Bapak minta tumpang di sini. Geran ini bapa simpan dulu.”
Ini adalah contoh hibah biasa.
Bapanya tinggal di situ sehingga hembusan nafas terakhir.
Kalau anak ‘jahat’ sedikit, bagaimana?
Anak rasa suka dapat tanah. Boleh jadi cagaran untuk dapatkan tunai. Boleh suntik modal pelaburan di tempat lain. Disebabkan geran itu ada di tangan bapanya, sukar untuk anak itu buat cagaran.
Dijadikan cerita, anak itu pergi ke Pejabat Tanah. Melaporkan bahawa geran hilang, dapatlah geran baru. Pergi ke bank untuk buat cagaran pinjaman modal RM500,000. Rupanya pelaburan itu adalah skim pelaburan cepat kaya. Hangus la duit tersebut. Pinjaman tidak dapat dibayar. Tanah dilelong beserta rumah. Bapanya terpaksa keluar dari rumah tersebut dan menyewa di tempat lain sehingga meninggal dunia.
Hibah begini (hibah biasa) memang ringkas. Tetapi risiko kalau penerima hibah itu tiada sikap bertimbang rasa maka kes di atas mungkin berlaku.
Hibah biasa untuk rumah, kereta atau tanah perlulah harta tersebut harta yang mutlak (sudah habis buat pinjaman, misalnya).

Hibah Amanah
Hibah biasa ada tiga perkara;
  1. Pemberi hibah.
  2. Penerima hibah.
  3. Barang hibah.
Tapi untuk hibah amanah ada empat perkara;
  1. Pemberi hibah.
  2. Pemegang Amanah.
  3. Penerima hibah.
  4. Barang hibah.
Bapaknya mahu memberi tanah dan rumah kepada anaknya. Disebabkan kalau diberi terus, anaknya akan gelap mata dan tidak pandai menguruskan harta tersebut – bapaknya tidak beri secara ‘direct’ atau terus kepada anaknya. Takut, anaknya jadi boros, tidak berhati perut dan rakus.
Menguruskan risiko tadi (kemungkinan tidak baik), bapaknya melantik seorang pemegang amanah yang dipercayai mampu memikul tanggungjawab besar ini. Bapaknya memilih seorang peguam dalam hal ini, nama peguam adalah Peguam Abu.
Bapaknya telah mengamanahkan Peguam Abu. Kalau berlaku kematian, harta itu akan dipegang amanah oleh Peguam Abu dan perlu menyerahkan kepada anaknya kelak.
Ini bukan menidakkan hak orang lain dalam faraid, tapi untuk merancang lebih baik kepada anaknya kelak.
Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

ANDA ADA HARTA, ADA RUMAH? WAJIB TAHU TENTANG PEMBAHAGIAN HARTA

ANDA ADA HARTA, ADA RUMAH? WAJIB TAHU TENTANG PEMBAHAGIAN HARTA
APAKAH KELEBIHAN HIBAH TAKAFUL?

Penama adalah penerima mutlak.
Pampasan tidak perlu melalui prosedur wasiat atau faraid yang rumit & makan masa yang panjang.
Mengelakkan konflik keluarga (perebutan) pampasan,kerana hibah tidak boleh dipertikai & penama akan mendapat pampasan penuh dengan lebih cepat.
Penama boleh diletakkan atas nama sesiapa sahaja walaupun individu tersebut tidak berhak dalam faraid.


HIBAH VS FARAID
Berikut ialah cara pengagihan mengikut sistem faraid bagi individu muslim.Hukum faraid adalah WAJIB.Dengan hibah,pampasan kematian tidak perlu melalui sistem faraid.

Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

Refinance Rumah  Selesai & Satukan Hutang



Objektif ini juga dikenali sebagai Debt Consolidation. Ini bermaksud semua hutang seperti kad kredit, pinjaman peribadi, pinjaman kereta dan pinjaman lain akan diselesaikan dan disatukan menjadi 1 hutang sahaja. Ini bermakna selepas lakukan refinance, anda hanya perlu membayar satu hutang sahaja iaitu pembiayaan rumah.


Masalah biasa yang dihadapi bagi setiap orang mempunyai beberapa hutang dari beberapa bank. Hutang kad kredit (ada yang lebih dari 1 kad), personal loan, pinjaman koperasi dan macam-macam lagi. Lebih malang seperti hutang kad kredit, kadar interest tinggi dan bayaran minimum tidak menguntungkan diri sendiri. Dan hujung bulan habis duit gaji digunakan membayar hutang yang sampai ke paras hidung.

Alternatif bagi masalah ini, anda boleh membuat refinance rumah bagi selesaikan semua hutang. Terutamanya yang mempunyai kadar interest tinggi. Setiap hujung bulan hati lebih tenang kerana menbayar kepada 1 bank sahaja. Ini dapat menjimatkan wang anda dalam tempoh jangkamasa panjang, meningkatkan simpanan dan aliran tunai menjadi lebih baik.

Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

5 SEBAB PERMOHONAN REFINANCE TAK LEPAS



Berikut adalah permohonan yang kami tidak buat buat masa ini :

Ada tunggakan lebih dari 1 bulan.
Ada masalah CCRIS atau CTOS.
Hartanah di luar Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.
Jumlah pembiayaan semula kurang RM 150,000.
Rumah kos rendah iaitu keluasan kurang daripada 650 kps.

#1. Info Penting
Dapatkan maklumat terkini berkenaan pinjaman seperti baki pinjaman terkini, kadar interest, penalti sekiranya ada.

Sediakan maklumat berkenaan rumah seperti alamat penuh, luas tanah, luas bangunan, detail renovation serta kos.

Prosedur Refinance Rumah @ Pembiayaan Semula

Berikut adalah permohonan yang kami tidak buat buat masa ini :

Ada tunggakan lebih dari 1 bulan.
Ada masalah CCRIS atau CTOS.
Hartanah di luar Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.
Jumlah pembiayaan semula kurang RM 150,000.
Rumah kos rendah iaitu keluasan kurang daripada 650 kps.

#1. Info Penting
Dapatkan maklumat terkini berkenaan pinjaman seperti baki pinjaman terkini, kadar interest, penalti sekiranya ada.

Sediakan maklumat berkenaan rumah seperti alamat penuh, luas tanah, luas bangunan, detail renovation serta kos.

#2. Borang Permohonan
Isi Borang Refinance.

Borang Refinance
#3. Dokumen
Sediakan salinan dokumen. detail

#4. Analisa Awal
Analisa awal dan dapatkan harga pasaran semasa.

#5. Proses Bank
Isi borang permohonan pembiayaan bank dan serahkan dokumen berkaitan. Pegawai bank akan proses permohonan dan seterusnya tunggu kelulusan.

Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

Wednesday, June 21, 2017

MENGAPA LOAN REFINANCE TAK LEPAS?

Cara Dapatkan Baki Pembiayaan...??
Bagaimana anda nak dapatkan baki hutang tersebut?

Ok , admin kongsikan beberapa perkara penting yang perlu diambil perhatian ialah dapatkan baki hutang terkini daripada bank.


·         Terutamanya bagi anda yang merancang membuat pembiayaan semula bagi baki pinjaman atau pembiayaan.

·         Bagi yang ingin mendapatkan lebihan tunai, baki pinjaman juga penting. Ini akan memberi gambaran awal berapa wang tunai yang akan diperolehi nanti.

·         Setiap tahun pihak bank akan menghantar penyata pembiayaan kepada kita. Tetapi bukan baki di penyata ini yang diperlukan. Sebab maklumat dalam penyata ini berdasarkan tempoh pinjaman yang diluluskan pada peringkat awal.

CARA RANCANG KEWANGAN KELUARGA

Tahukah anda setiap apa yang kita ada hari ini, sebenarnya adalah satu keperluan?



Sebagai contoh, jika anda seorang pekerja yang makan gaji. Gaji bulanan anda adalah keperluan kepada anda dan juga seisi keluarga. Adakah anda telah memahami apa yang akan terjadi kepada taraf hidup anda sekeluarga jika ditakdirkan hari ini anda tidak mampu bekerja? Atau lebih teruk jika keluarga anda kehilangan anda sebagai sumber mata pencarian keluarga. Apa akan jadi kepada segala komitmen anda? 


Adakah anda telah disediakan dengan jumlah simpanan atau hibah yang secukupnya untuk keluarga tersayang? Adakah jumlah tersebut mencukupi? Anda telah sediakan backup plan?

Jika anda telah menyediakan sejumlah simpanan di bank atau ASB atau di mana-mana instrumen kewangan berdaftar, adakah anda sanggup menghabiskan wang tersebut? Sedangkan hanya dengan 10% dari gaji tahunan anda, anda boleh mencipta simpanan kecemasan serendah RM500,000 di akaun Takaful AIA Public Takaful. Bagaimana Jika satu hari nanti tiba-tiba orang yang membawa pulang duit perbelanjaan harian kepada keluarga tidak pulang-pulang ke rumah, apa nasib keluarga yang menanti duit belanja tersebut. Hibah sahaja yang dapat membantu. Syarikat Insuran atau Takaful yang akan membantu bukan bank,rakan-rakan,sanak-saudara yang akan memberi cek RM500,000 kepada keluarga anda.


Pernah tak anda terfikir..
Gaji suami : RM3000
Gaji isteri : RM3000
TOTAL : RM6000

Komitmen bulanan :
Sewa Rumah RM800 (anggaran shj)
Kereta 2 biji RM1000
Belanja anak-anak RM800
Perbelanjaan Harian 800
Perbelanjaan seisi keluarga RM1000

Total RM4,400


Balance tinggal lagi RM1,200 untuk simpanan
Then cuba bayangkan suatu hari nanti INCOME SUAMI TERPUTUS SELAMA-LAMANYA disebabkan
1. Kematian (kematian)
2. Penyakit kritikal (kanser, jantung, buah pinggang)
3. Hilang upaya kekal (lumpuh)

RM6000 - RM3000 = RM3000
Akibatnya ISTERI anda terpaksa menanggung 100% perbelanjaan yang ditinggalkan oleh anda!
Gaji isteri RM3000
Total belnja RM4,400
Minus RM1,400
Dan tidak ada lebihan lansung untuk isteri dan anak-anak buat belanja selama sebulan

Jadi fikirkan apa yang mungkin berlaku pada masa akan datang sekirannya salah seorang putus pendapatan dan kemalangan atau sakit dan paling teruk kematian....
Jadi bertindaklah sekarang

Plan HIBAH A-Life Signature-i

Kebanyakkan syarikat takaful mengkehendaki peserta melakukan full medical check up sekiranya ingin mengambil perlindungan sebanyak RM500,000 dan ke atas. Namun bagi plan ini, tidak perlu.
Ciri-ciri:
[✔] Plan Patuh Syariah
[✔] Perlindungan dari RM500,000 (minimum) sehingga RM1.5 juta tanpa pemeriksaan perubatan (bergantung kepada keadaan kesihatan dan umur).
[✔] Sesuai sebagai plan penggantian pendapatan, MRTA/MRTT, dan plan wasiat dan hibah untuk waris.
[✔] Komitment bayaran sesingkat 5,10,20 tahun atau sehingga tempoh matang untuk perlindungan berterusan sehingga maksima usia 100 tahun.
[✔] Pampasan 200% sekiranya kematian semasa menunaikan haji atau umrah.
[✔] Pampasan 300% sekiranya berlaku kematian disebabkan kemalangan sewaktu menaiki kenderaan awam (Bas, LRT,MRT,kapal terbang,keretapi)
[✔] Pendorong Kematangan: Penambahan 20% dari nilai akaun ketika matang.
[✔] Flexibiliti untuk memilih tempoh matang: 70/80/100 tahun.
[✔] Boleh disertakan dengan perlindungan (rider) sakit kritikal (A-Plus CriticalCare-i dan A-Plus Waiver-i).

Contoh illustrasi

Lelaki, Umur  35 Tahun
Tidak Merokok
Executive

Hibah 1 Juta (matang umur 70 Thn)
Tempoh caruman sehingga umur 70 Tahun, RM571.67 sebulan
Jumlah caruman sehingga umur 70 tahun RM240,101
Anggaran Nilai tunai tahun ke 10 - RM53,800
Anggaran Nilai Tunai tahun ke 70 - RM275,160.00

Hibah 500,000 (matang umur 70 Thn)

Tempoh caruman selama 20 Tahun, RM420.00 sebulan
Jumlah caruman selama 20 tahun RM100,800  
Anggaran Nilai tunai tahun ke 10 - RM43,800
Anggaran Nilai Tunai tahun ke 70 - RM185,880

Untuk plan Hibah ini anggaran nilai tunai melebihi jumlah caruman, jadi plan ini adalah percuma sebenarnya. Kerana jumlah caruman akan dapat semula selepas tahun tertentu.


Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

Monday, June 19, 2017

7 KELEBIHAN HIBAH TAKAFUL YANG RAMAI TAK TAHU



Melalui HIBAH, Pemilik boleh beri harta secara sukarela ketika hidup tanpa harapkan balasan.

HIBAH mungkin suatu yang asing dan jarang di dengar masyarakat Islam di negara ini berbanding zakat, sedekah, hadiah, wakaf atau wasiat. Namun, hibah bukanlah instrumen kewangan yang baru kerana sudah wujud sejak awal Islam lagi.

Hibah ialah suatu akad mengandungi pemberian milik seseorang secara sukarela terhadap hartanya kepada seseorang yang lain pada masa hidupnya tanpa balasan (iwad). Hibah diberi atas dasar kasih sayang sesama manusia.

Hibah dibolehkan sama ada kepada ahli keluarga (waris) atau bukan ahli keluarga, hatta kepada bukan Islam. Islam juga tidak menetapkan kadar atau had tertentu bagi harta yang hendak dihibahkan kerana harta yang hendak dihibahkan daripada milik pemberi hibah.

Terpulanglah kepada pemberi hibah membuat pertimbangan terhadap kadar harta yang ingin dihibahkan. Walaupun begitu, jika harta hendak dihibahkan kepada anak-anak, Islam menggalakkan ia dibuat secara adil.

Jumhur ulama Hanafi, Maliki dan Syafie berpendapat, sunat menyamakan pemberian antara anak. Melebihkan pemberian kepada seorang daripada mereka adalah makruh hukumnya, walaupun pemberian itu sah. Menurut mazhab Hanbali, keadilan dalam pemberian hibah kepada anak adalah perkara yang wajib.

Sesuatu akad hibah tidak akan terbentuk melainkan selepas memenuhi empat rukun hibah iaitu pemberi hibah (al-Wahib); penerima hibah (al-Mawhub lahu); barang atau harta yang dihibahkan (al-Mawhub) dan sighah iaitu ijab dan kabul. Setiap rukun itu pula mempunyai syarat tertentu.

Disyaratkan pemberi hibah hendaklah seorang yang berkeahlian, sempurna akal, baligh, mestilah tuan punya barang yang dihibahkan dan mempunyai kuasa penuh ke atas hartanya. Penerima hibah pula boleh terdiri daripada sesiapa saja asalkan dia mempunyai keupayaan memiliki harta.

Penerima hibah yang belum akil baligh, kanak-kanak atau kurang upaya, hibah boleh dibuat melalui walinya atau pemegang amanah bagi pihaknya. Penerima hibah juga disyaratkan boleh memegang, menguasai atau mengawal harta dihibahkan.

Barang atau harta yang hendak dihibah hendaklah barang atau harta yang halal, mempunyai nilai di sisi syarak, milik pemberi hibah, boleh diserah milik dan benar-benar wujud semasa dihibahkan.

Barang atau harta yang masih bercagar (seperti rumah) boleh dihibahkan jika mendapat keizinan daripada penggadai atau peminjam. Manakala, sighah hibah disyaratkan ada persamaan antara ijab dan qabul serta tidak bersyarat.

Menurut mazhab Syafie dan Abu Hanifah, penerimaan barang (al-qabd) adalah syarat sah hibah. Al-qabd bermaksud mendapat sesuatu, menguasainya dan boleh melakukan tasarruf terhadap barang atau harta itu.

Ertinya, akad hibah tidak sempurna dan tidak berkuat kuasa jika sekadar ada ijab dan kabul semata-mata, melainkan selepas berlaku penerimaan barang oleh penerima hibah. Oleh itu, pemberi hibah berhak menarik balik hibah selama mana harta berkenaan berada dalam pemilikannya.

Jika berlaku kematian antara salah satu pihak sebelum penerimaan barang, maka hibah terbatal.

Bagi harta tak alih seperti rumah dan tanah, al-qabd boleh berlaku dengan cara mengosongkan harta itu, menguasainya dan melakukan tasarruf terhadap harta seperti menyerah kunci dan seumpamanya. Bagi harta alih pula, al-qabd boleh berlaku dengan cara mengambil harta itu, memindah atau mengasingkan harta dengan harta lain.

Satu kelebihan hibah berbanding wasiat, seorang boleh menghibahkan hartanya kepada waris atau seseorang lain semasa dia masih hidup dan jumlahnya tidak terhad. Berbanding wasiat, kadar yang boleh diwasiatkan terhad satu pertiga daripada keseluruhan harta dan tidak boleh mewasiatkan harta kepada waris yang tidak berhak menerima pusaka kecuali dengan persetujuan waris lain.

Deklarasi hibah perlu dibuat secara bertulis, dengan khidmat peguam syarie bertauliah, supaya dokumen itu tidak berlawanan dengan hukum syarak dan undang-undang. Hibah secara bertulis atau sempat dilaksanakan semasa pemberi hibah masih hidup mungkin tidak mendatangkan masalah.

Jika isu mengenai hibah timbul selepas pemberi hibah mati dan hibah tidak dibuat secara bertulis, pengesahan status hibah perlu di buat di Mahkamah Syariah. Masalah mungkin timbul ialah saksi tidak cukup, saksi sudah meninggal dunia atau kesaksian yang tidak konsisten.

Hibah dapat membantu ekonomi umat Islam, merapatkan ikatan persaudaraan dan pertalian kasih sayang sesama insan. Konsep hibah wajar disuburkan kembali dalam kehidupan masyarakat masa kini.

Kata orang, harta tidak boleh dibawa mati. Namun, disebabkan harta yang tidak diurus dengan baik berdasarkan peraturan dan hukum Allah semasa hidup, maka roh si mati tidak aman di alam kubur, lantaran waris yang masih hidup berebut sesama sendiri.

Info:

HIBAH

Hibah dibolehkan sama ada kepada ahli keluarga (waris) atau bukan ahli keluarga, hatta kepada bukan Islam.
Jika harta hendak dihibahkan kepada anak, Islam menggalakkan ia dibuat secara adil.
Empat rukun hibah iaitu pemberi hibah (al-Wahib); penerima hibah (al-Mawhub lahu); barang atau harta yang dihibahkan (al-Mawhub) dan sighah iaitu ijab dan kabul. Setiap rukun itu pula mempunyai syarat tertentu.
Penerima hibah yang belum akil baligh, kanak-kanak atau kurang upaya, hibah boleh dibuat melalui walinya atau pemegang amanah bagi pihaknya.
Barang atau harta yang hendak dihibah hendaklah barang atau harta yang halal.
Oleh: Tuan Musa Awang

Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia

(Sumber: www.bharian.com.my)

Kredit Imej: www.buatwasiat.com

Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

SUDAH KAH ANDA MEMBUAT HIBAH?


Hibah dapat menyelesaikan masalah-masalah biasa yang dihadapi oleh waris apabila berlakunya kematian seseorang seperti :-
  1. Mengelakkan proses di mahkamah yang panjang dan memerlukan kos guaman
  2. Mengelakkan perebutan harta sesama ahli keluarga kecil dan besar
  3. Hilang minat menguruskan harta si mati memandangkan proses yang pelbagai dan leceh
  4. Bermasam muka sesama ahli keluarga sendiri
  5. Harta tidak dituntut langsung oleh waris
Mengapa perlu gunakan hibah takaful? Jawapan ini sungguh popular tetapi masih ramai yang mengambil ringan soal ini. Selepas dari kematian seseorang, ada beberapa perkara yang perlu disegerakan :-
  1. Hal pengurusan jenazah hingga dikebumikan
  2. Hal pembahagian harta pusaka
  3. Hal penyelesaian hutang-piutang
Bagaimanakah hendak menyelesaikan hal-hal di atas sekiranya waris ketiadaan wang lebih-lebih lagi hal hutang-piutang yang ditinggalkan? Di sinilah wang manfaat yang dihibahkan melalui takaful sangat-sangat membantu! Bayangkan dalam masa kurang dari sebulan, wang manfaat dari sijil takaful telah diterima terus ke akaun penama. Sudah tentulah banyak hal boleh diselesaikan!
Kehidupan dan masa depan keluarga juga terjamin dengan adanya wang manfaat yang telah dihibah terus kepada isteri sebagai contohnya. Tidak perlu proses akuan pindahmilik.
Berapa banyak yang perlu dihibahkan? Hibahkanlah seberapa banyak yang mencukupi untuk keperluan keluarga mengikut kemampuan kita. Seeloknya untuk 10 tahun. Paling tidak pun 3 tahun. Atau selemah-lemahnya kita, hibahkanlah untuk keperluan 1 tahun keluarga kita bertepatan dengan firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 240.
baqarah-240
Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

5 Sebab Mengapa Ibubapa Kena ada Hibah Takaful

Pernah tak kita terfikir apabila keluar bekerja mencari rezeki untuk keluarga tetapi tanpa kita duga kita "terpaksa meninggalkan" anak-anak tanpa sebarang bekalan untuk anak-anak meneruskan kehidupan seharian.  Bahkan jika kita terlupa untuk memberi duit belanja sekolah sehari kepada anak-anak kita sekali pun kita akan berasa tak senang duduk di tempat kerja.  Inikan pula kita tak dapt menyediakan perbelanjaan untuk mereka seumur hidup. Apakah nasib anak-anak kita. Apakah pilihan yang kita ada semasa kita hidup untuk mengurangkan risiko seperti ini. Bagaimana cara untuk kita menyediakan satu dana kecemasan untuk mereka, yang mana dana tersebut bukanlah pinjaman dari bank. Semua jawapan untuk soalan di atas  hanya satu iaitu MENCARUM DALAM TAKAFUL MELALUI PLAN  HIBAH.  Mencarumlah Takaful sementara kita sihat dan berkemampuan untuk masa depan keluarga tercinta. Apabila seseorang meninggal dunia, dengan mencarum untuk plan HIBAH ia boleh mengatasi: 

- Pembahagian Faraid.
- Masalah perebutan harta pusaka.
- Masalah kewangan kerana Akaun bank dibekukan.
- Melangsaikan hutang si mati.
- Dana pendidikan anak-anak tersedia.
- Menyediakan Dana persaraan untuk ibu bapa yang membesarkan kita.

Jadi, apa pilihan anda ?



Konsultasi Percuma
Perlukan Nasihat Runding Kewangan Hartanah
Insuran Takaful, Medikal Kad
Sila Hubungi Nasri 019 370 2629

Monday, April 17, 2017

Mengapa Orang Buat Refinancing Caranya Bagaimana


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.

Pembiayaan semula rumah mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi pelabur hartanah, pembiayaan semula hartanah adalah satu teknik bagi menambah koleksi hartanah apabila hasil daripada pembiayaan semula dijadikan modal bagi membeli rumah. Sebaliknya bagi orang yang tidak bijak menguruskan kewangan, pembiayaan semula akan meningkatkan bebanan hutang untuk jangkamasa pendek dan panjang. Oleh itu pastikan anda membuat kajian terlebih dahulu atau mendapatkan nasihat daripada perunding kewangan yang bertauliah.

Tips Ketahui Harga Rumah Terkini



Adakah bila anda renovate rumah, harga semasa rumah anda akan meningkat?
Hari ni admin nak share bagaimana nak dapatkan harga pasaran rumah sekarang. Harga pasaran rumah adalah penting supaya kita dapat bayaran yang setimpal bila kita biaya semula atau refinace rumah kita.

Harga pasaran semasa penting bagi anda yang merancang untuk pembiayaan semula bagi mendapatkan lebihan tunai. Berikut cara mendapatkan harga pasaran semasa :

# 1. Rujuk Iklan Rumah Untuk Dijual
Guna enjin carian google bagi mendapat info berkenaan rumah untuk dijual di kawasan anda. Selain itu boleh rujuk portal jual beli hartanah seperti iproperty, propertyguru, propwall atau mudah.my.
Cuba dapatkan 2-3 iklan yang hampir sama dengan rumah anda. Anggaran harga pasaran kebiasaannya kurang RM 5,000 ke RM 10,000 dari harga iklan tersebut.

#2. Ejen Hartanah
Daripada iklan rumah untuk dijual seperti di #1, boleh hubungi ejen hartanah tersebut berkenaan harga pasaran semasa. Selalunya ejen hartanah akan mendapatkan harga pasaran semasa sebelum naikkan iklan.

#3. Pegawai Bank
Anda boleh pergi terus ke cawangan bank berhampiran. Sekiranya pegawai bank tersebut tidak maklumat mengenai harga pasaran rumah anda, pegawai tersebut akan rujuk panel jurunilai bank tersebut.

Sunday, March 12, 2017

Tuesday, February 28, 2017

Pembiayaan Semula Rumah @ Refinancing


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.

Pembiayaan semula rumah mempunyai kelebihan dan kelemahannya. Bagi pelabur hartanah, pembiayaan semula hartanah adalah satu teknik bagi menambah koleksi hartanah apabila hasil daripada pembiayaan semula dijadikan modal bagi membeli rumah. Sebaliknya bagi orang yang tidak bijak menguruskan kewangan, pembiayaan semula akan meningkatkan bebanan hutang untuk jangkamasa pendek dan panjang. Oleh itu pastikan anda membuat kajian terlebih dahulu atau mendapatkan nasihat daripada perunding kewangan yang bertauliah.

Monday, February 27, 2017

6 Faktor Perlu Pembiayaan Semula (Refinancing)



Pembiayaan Semula atau lebih sinonim disebut ‘refinancing‘, merupakan salah satu cara pelabur hartanah mendapatkan modal untuk meneruskan pembelian hartanah berikutnya.
Malah cara ini turut dijadikan silibus pilihan bagi kebanyakan modul seminar hartanah dan turut dimuatkan ke dalam setiap buku berkaitan pelaburan hartanah.
Tetapi masih ramai yang kurang pasti tentang keperluan pembiayaan semula ini. Akibatnya ramai yang sekadar mengikut orang dan hasilnya, lebihan wang yang diperoleh menjadi sia-sia sahaja.
Bagi memudahkan khalayak pembaca untuk membuat keputusan berkaitan perkara ini, di sini saya sertakan beberapa faktor yang perlu anda perhalusi sebelum membuat keputusan samaada perlu atau tidak pembiayaan semula ini dilakukan.

Sunday, February 26, 2017

Semak Baki Hutang Sebelum Jual @ Refinance Rumah



Kali ni tajuk yang dipilih nampak ringkas sahaja tetapi memberi impak yang besar sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku. Ia akan memberi kesan yang agak besar kerana pemilik hartanah atau rumah perlu mengeluar duit sendiri di atas kesilapan yang berlaku. Kesilapan yang boleh dielakkan sekiranya menyemak baki hutang daripada pihak bank atau mana-mana institusi kewangan sebelum membuat keputusan menjual rumah atau membuat pembiayaan semula (refinancing).

Bagi yang merancang untuk menjual rumah dalam masa terdekat, anda digalakkan mendapatkan jumlah baki hutang bagi rumah tersebut. Baki hutang tersebut akan menentukan berapa keuntungan yang akan diperolehi apabila rumah tersebut terjual.

Friday, February 24, 2017

“BERBALOI KE NAK REFINANCE?”


Ini antara soalan paling popular:

“BERBALOI KE NAK REFINANCE?”
Secara umumnya pasaran hartanah di Malaysia meningkat setiap tahun dan peningkatan ini memberikan kelebihan kepada pemilik hartanah. Oleh itu pembiayaan semula rumah (refinance) akan memberi lebihan wang tunai hasil peningkatan ini.
Lebihan tunai ini sesuai bagi anda memerlukan modal bagi pelaburan samada emas atau perak, duit deposit pembelian rumah, modal ubahsuai rumah (renovation) dan sebagainya.
Maksimum lebihan tunai adalah 90% daripada harga pasaran semasa ditolak dengan baki pembiayaan sediaada. Jumlah lebihan tunai boleh diambil maksimum atau sebahagian.

Thursday, February 23, 2017

Bilakah masa anda membuat pembiayaan semula?



Bilakah anda perlu untuk membuat pinjaman semula (refinancing) pinjaman rumah? Ada beberapa faktor yang perlu anda pertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk membuat pinjaman semula, antaranya :-

Wednesday, February 22, 2017

Hasil Sewaan Sebagai Pendapatan



Selain pendapatan tetap, pihak bank juga mengambil kira pendapatan-pendapatan lain seperti hasil kutipan rumah sewa.

Ini secara tidak langsung akan menaikkan jumlah pendapatan. Dengan harapan kiraan Debt Service Ratio (DSR) lebih rendah dan seterusnya permohonan akan diluluskan.

Tuesday, February 21, 2017

2 Tujuan Utama Refinance Biaya Semua Rumah


Pembiayaan semula rumah atau refinancing adalah satu proses pertukaran gadaian dari satu institusi kewangan ke institusi kewangan yang lain. Contoh institusi kewangan di malaysia seperti bank, MBSB, syarikat atau organisasi yang menyediakan pakej pembiayaan kepada kakitangan. Selain itu juga, rumah yang tidak mempunyai gadaian dengan mana-mana institusi kewangan juga boleh membuat pembiayaan semula.



Cara Dapatkan Baki Pembiayaan



Perkara penting yang perlu diambil perhatian ialah dapatkan baki hutang terkini daripada bank. Terutamanya bagi anda yang merancang membuat pembiayaan semula bagi baki pinjaman atau pembiayaan.

Bagi yang ingin mendapatkan lebihan tunai, baki pinjaman juga penting. Ini akan memberi gambaran awal berapa wang tunai yang akan diperolehi nanti.

Sunday, February 19, 2017

5 Kebaikan Refinance Rumah

5 Antara Kebaikan Refinance Rumah adalah:



 1.Jimat beribu-ribu ringgit
 Apabila kita dapat pinjaman baru yang berinterestrendah untuk refinance rumah, anda boleh berjimat sehingga 50%daripada pembayaran pinjaman perumahan!

2.Pinjaman tunai dengan opsyen cash out
Anda layak dapat pinjaman tunai sekiranya nilairumah anda melebihi baki pinjaman yang tinggal.

Thursday, February 16, 2017

7 Sebab Kebiasaan Kenapa Refinance Rumah




Anda terfikir untuk refinance rumah anda? Kenapa nak refinance? Banyak sebab orang nak refinance rumah mereka. Antaranya:-

1. Jimat kadar keuntungan/interest
2. Menurunkan Ansuran Bulanan – Pertambahan tahun bayar pinjaman
3. Memerlukan modal perniagaan (selalu dilakukan oleh peniaga)

Wednesday, February 15, 2017

5 Sebab Mengapa Perlu Refinance Rumah



Terdapat 5 sebab mengapa pemilik rumah membuat keputusan untuk refinance. Antara sebab-sebab utama adalah;

Jimat Interest dan Duit
Oleh kerana amaun pinjaman yang terlibat besar dan tempoh pinjaman lama, penjimatan dua atau tiga peratus interest akan membawa kepada penjimatan wang yang banyak kepada peminjam. Sekiranya anda sekarang sedang membayar hutang pinjaman yang kadar faedahnya tinggi, maka anda perlu mempertimbang sama ada untuk refinance khasnya apabila kadar pinjaman perumahan rendah.

Monday, February 13, 2017

Kewangan & Pelaburan Dalam Refinance Rumah




Ok. Kali ini saya ingin kongsikan cara-cara refinance rumah atau kata lain gadai rumah yang dibeli kepada bank baharu@ jika rumah telah menjadi hak anda dan anda akan gadai  ke bank.

Sebelum ke bank untuk mendapatkan borang-borang.
Sediakan:
1. Slip gaji
2. Salinan Geran rumah
3. Salinan IC

Sunday, February 12, 2017

Mesti Baca: 3 Kelebihan REFINANCE RUMAH



Setelah bertahun membayar ansuran pembiayaan perumahan, selalunya baki hutang di bank pasti akan berkurangan. Dalam masa yang sama, nilai harga pasaran rumah akan meningkat juga. Ini memberi peluang kepada kita untuk refinance rumah.

Ramai sangat bertanya SRR (Servis Refinance Rumah), “Berbaloi ker Refinance Rumah nie?”
Jawapan nie agak susah nak jawap sebabnya setiap orang ada kisah yang berlainan. Cuma anda yang mengetahui, patutkah anda refinance rumah?

Di sini SRR akan memberi sedikit ilmu mengenai refinance rumah. Moga-moga dapat membantu anda dalam membuat keputusan nanti.

Kebanyakkan orang refinance rumah sebab nak dapat “cash out” atau erti kata lain duit lebihan dari refinance rumah. Tetapi ada juga segelintir yang nak refinance rumah sebab kadar faedah bank yang tinggi (high interest rates).

Thursday, February 9, 2017

Kelebihan-Kelebihan Membiayai Semula Pinjaman Rumah Anda



Mengurangkan Faedah Pinjaman Rumah Anda
Mengambil kesempatan atas perubahan dalam Kadar Pinjaman Asas (yang mempengaruhi kadar faedah pinjaman rumah), pembiayaan semula adalah cara terbaik untuk mengurangkan ansuran bulanan pinjaman rumah anda sekiranya anda memohon ketika KPA menurun atau ketika kadar faedah yang lebih baik ditawarkan oleh bank.

Tuesday, February 7, 2017

Nak Lanjut Tempoh Pinjaman Atau Pendekkan Tempoh Pinjaman Rumah?



Melanjutkan Tempoh Pinjaman Anda
Pembiayaan semula pinjaman rumah membolehkan anda mengubah tempoh pinjaman anda bergantung kepada keperluan semasa anda. Jika anda mempunyai isu-isu aliran wang bulanan, mengambil pelan pembiayaan semula dengan tempoh pinjaman yang lebih panjang membolehkan anda membayar dengan jumlah wang yang lebih kecil dalam ansuran bulanan, dan meninggalkan lebih banyak baki daripada pendapatan bulanan anda untuk kegunaan peribadi. Ini sangat berguna terutamanya bila komitmen anda bertambah, seperti membeli kereta baru atau membayar kemasukan anak ke pendidikan tertiari.

Memendekkan Tempoh Pinjaman Anda
Sebagai sambungan daripada poin sebelum ini, katakan anda sekarang lebih stabil dari segi kewangan berbanding dengan pertama kali anda mengambil pinjaman rumah, dan anda berfikir untuk mengurangkan tempoh pinjaman anda (cth daripada 30 tahun ke 10 tahun) untuk menjimatkan kos faedah anda; pembiayaan semula pinjaman rumah adalah pilihan yang membolehkan anda berbuat demikian, terutamanya jika anda pada ketika ini terlibat dengan pakej pinjaman rumah tanpa pilihan-pilihan bayaran pendahuluan yang fleksibel.